Deletapp Kvarnberget är närmare tre år försenad beroende på bland annat en mycket större mängd arkeologiska fynd än beräknat. Bland annat har nio fartyg grävts fram och dokumenterats. Även pandemin gjorde sitt till, liksom att entreprenören AGN sades upp från deletapp Haga, fick ansöka om och fick rekonstruktion samtidigt som bygget av Kvarnberget skulle fortsätta.
Slutbesiktningen
Men nu är det alltså klart och Trafikverket har tagit över de avvikelser som konstaterats i slutbesiktningen.
– Entreprenören har valt att lämna projektet så de sista arbetena gör vi i en skyddsentreprenad. Avvikelserna åtgärdas på deras bekostnad, säger projektledaren för Västlänken, Bo Larsson.
Den 22 oktober göts också bottenplattan som sammanbinder Centralen och Kvarnberget och man har därmed en sammanlagd gjuten golvyta på 1 800 meter från bron över E6 till Kvarnberget, vilket möjliggör lösningen med en säckstation vid Station Centralen 2026.
Ett sorgebarn i projekt har deletappen Haga varit, där den ursprungliga entreprenören, AGN Haga, till slut sades upp av Trafikverket på grund av att man upplevde alltför stora avvikelser från det man upphandlat.
Deletapp Haga är en central del av Västlänken där man bygger en underjordisk station i området vid Hagakyrkan med uppgångar mot Pustervik, vid Alléstråket mitt emot Rosenlund och vid Handelshögskolan.
Delat upp deletapp
Uppsägningen av entreprenören skedde för ett drygt år sedan och sedan dess har man delat upp deletapp Haga i fyra nya etapper. Tre av dem är nu upphandlade och igång. Vasastaden, där Implenia AB fått kontraktet, omfattar den södra delen av Haga med anslutning till Korsvägens deletapp och där man nu mött och sammankopplat servicetunnlar. Peab har fått entreprenaden för Rosenlund, som ansluter norrut från Vasastaden och omfattar bland annat tunneln i en betonglåda under Rosenlundskanalen samt stationen Haga som ligger i den lådan. Här har allt också förberetts för ett cykelgarage som Trafikverket haft avtal med kommunen om, men som kommunen nu beslutat att man inte vill ha.
– Vi har som sagt ett avtal om cykelgaraget och vi får nu se vilka konsekvenserna blir av kommunens beslut och hur vi skall hantera detta framåt, säger Bo Larsson.
Nästa nya deletapp som ansluter norrut är Otterhällan som går in i berget under Skattehuset vid Rosenlund och därifrån går i berg till Stora Hamnkanalen. Entreprenör för Otterhällan är Veidekke. Stora Hamnkanalen är det fjärde nya delprojektet som därmed knyter ihop deletapp Otterhällan med deletapp Kvarnberget.
– Den entreprenaden har precis gått ut för upphandling och innefattar framför allt en betonglåda under hamnkanalen där Västlänken skall gå fram, säger Bo Larsson.
I tre av fyra nya deletapper i Haga är alltså enligt Bo Larsson nu arbetena igång igen. Bland annat har Peab genomfört provtagningar för att undersöka nya grundläggningsmetoder för betonglådan.
Av alla arbeten på Västlänken menar Bo Larsson att det är Rosenlundsschaktet som ligger mest kritiskt till i frågan om att nå målbilden om att hela Västlänken skall vara färdigställt 2030.
I deletapp Korsvägen har entreprenören velat senarelägga färdigställandet till 2034, men har nu ändrat sig.
– De har anslutit sig till vår åsikt att målbilden skall vara ett färdigställande till 2030, vilket känns väldigt bra, säger Bo Larsson.
På grund av förseningen på övriga delar har man beslutat att delöppna Västlänken med en säckstation där regiontågen kommer in i Station Centralen, under mark bredvid nuvarande Centralstationen, och går vidare och vänder vid Kvarnberget, fram till dess övriga Västlänken är klar.
– I Station Centralen håller vi nu på med installationsarbeten och stensätter själva stationen. Vi har också börjat med att bygga det järnvägsspecifika i stationen där det är Infranord som har entreprenaden, säger Bo Larsson.
Olskrokens planskildhet och den tillfälliga säckstationen Station Centralen med Kvarnberget är alltså det som kommer att vara klart för trafik till december 2026.
Bedömning
Trafikverkets bedömning är idag att Västlänkenprojektets kostnad kommer att ligga på ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder med trolig kostnad på 25,7 miljarder i 2009 års prisnivå. Vid beslutet om att bygga Västlänken sattes kostnadsramen till 20 miljoner kronor. Men det utgår också EU-bidrag för Västlänken.
– Det får vi kontinuerligt. Hittills har det kommit in 1,3 miljarder, som inte går in i vår kassa utan i statsbudgeten direkt, säger Bo Larsson.
Trafikverket beräknar att i dag jobbar 3 000 personer i Västlänken-projektet.
– Vi i Trafikverket har cirka 260 årsarbetskrafter på beställarsidan. Hälften av dem är trafikverksanställda och resten kompetenskonsulter, säger Bo Larsson.
Själv närmar sig Bo Larsson med sina 63 år teoretiskt sett sin pensionering och har haft som mål att gå i pension vid 65.
– Men det är inget bestämt än så länge.
Är det någon efterträdare till dig utsedd?
– Det får vi återkomma till, säger Bo Larsson, projektledare för Västlänken sedan starten 2009.