Christoph Rassy från Tyskland lämnade sitt hemland för Sverige för att bygga båtar. Han hamnade på Orust och under flera år var båtbyggarna Rassy och Hallberg konkurrenter. Men när Harry Hallberg drog sig tillbaka 1972 köpte Rassys båtbyggeri AB Harry Hallbergs Varvsindustri. Och Hallberg-Rassy kom till. I dag bygger varvet segelbåtar som är kända över hela världen. Deras båtar är vanliga i världsomseglingar och har prisats vid ett flertal tillfällen runtom i världen med utmärkelser som Årets båt.
Ett utmanande läge
Det har varit flera år som inneburit osäkerhet och vacklande lönsamhet för många företag. Pandemin följdes av lågkonjunktur. Så hur sammanfattar Hallberg-Rassys vd Magnus Rassy året som gått?
– Vi har kunnat bygga och leverera många båtar, med god lönsamhet, så vi är nöjda! Marknaden är dock mer avvaktande nu än för ett år sedan.
Vilka har varit åretws största utmaningar?
– Att ha en fortsatt god försäljning i en utmanande marknadssituation. Att säkra generationsväxlingar i form av att anställa yngre människor med rätt inställning för att lära sig båtbyggeriet av de personer som kommer att gå i pension det närmsta året.
Vad har varit positivt?
– Att vi lyckats så väl på en utmanade marknad.
Årets höjdpunkt
Förutom att bygga båtar så arrangerar Hallberg-Rassy båtmässan Öppet varv tillsammans med båtbranschförbundet Sweboat men där är nyheter på gång inför 2025:
– Öppet Varv är alltid årets höjdpunkt, säger Magnus Rassy och berättar om nästa års flytande båtmässa.
– Tidigare har vi samarrangerat mässan tillsammans med Sweboat men från och med nu tar vi över arrangemanget helt och hållet, också istället för Marstrand Motorboat Show, och välkomnar både motor- och segelbåtar till Öppet Varv.
Den stora utmaningen
Vad är båtbranschens största utmaning i framtiden?
– Att alltid anpassa sig till de ständigt ändrade förhållanden som gäller just nu.
Någon händelse eller annat som sticker ut extra som ni vill berätta om?
– Under hösten 2025 kommer vår nya modell Hallberg-Rassy 370 att segla. De tre första exemplaren kommer att vara i produktion under Öppet varv i augusti 2025. I januari visar vi tre Hallberg-Rassybåtar på världens största båtmässa, Boot Düsseldorf, varav en är premiär för vår största modell, 69, med softtop.
Finns det några trender inom segelbåtsvärlden som ni ser? Både vad gäller båtdesign och dylikt men också vad gäller folks båtanvändande i allmänhet?
– Det skall vara enkelt och bekvämt att hantera en båt, största som minsta modellen, med minimal besättning. En båt behöver representera det senaste kunnandet inom design och utveckling. Mer segling, mer komfort, mer stuvutrymmen, mer lätthanterlighet är efterfrågat.
Tack för att du stöttar lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!