Malmen som här lossas på Skeppsholmskajen i Uddevalla hamn, har minskat i volym under 2024. Arkivfoto: Göran Nyberg

Överlevnadsår för Uddevalla Hamn

Lång rad år med överskott byts till förlust 2024

2024-12-26 Uddevalla hamns långa rad år med överskott bryts i och med 2024 års förväntade resultat. Prognosen är ett minus på nio miljoner kronor.
– 2024 blir ett överlevnadsår för oss, säger Uddevalla Hamns VD Ulf Stenberg i en intervju inför årsslutet.

Under en lång rad år har Uddevalla Hamn redovisat plusresultat. Miljoner från dessa överskott har kunnat slussas in i kommunkassan. Men inte så i år.

–Konsumtionen är vår motor. När konsumtionen går ned för de produkter som tillverkas av de råvaror vi tar in, minskar också volymerna för dessa för oss viktiga fraktslag, säger Ulf Stenberg.

Malm, papper, pappersmassa, och nitrat är sådana varor som nu minskat i hamnen. Samtidigt ligger annat kvar stadigt som exempelvis importen av pellets.

Ett fraktslag som blivit en specialitet och viktig inkomstkälla för Uddevalla Hamn är vindkraftverk. Hamnplanen har brukat vara välfylld med vindkraftsdelar i form av torn, vingar och turbinhus. Så inte i år.

–Vi har inte haft ett enda nybyggnadsprojekt i år. Vi hade två som var inbokade men de har senarelagts till 2025 och ett av de kommer i sin tur att halka över till 2026 enligt de uppgifter vi har, säger Ulf Stenberg.

Man har haft ett par projekt med renovering och utbyte av befintliga verk och delar till vindkraftverk under 2024. 

Ett godsslag har ökat i volym rejält och det är cement till Benders. Det är en vara som tas in till företagets egna kaj som nu har fått ytterligare en silo för lagring av cementen. Det godset hanteras dock inte av Uddevalla hamn, som från den hanteringen alltså inte har någon intäkt. Däremot räknas den in hamnens officiella godsvolym.

Oförändrad godsvolym
–Det är en del av förklaringen varför vi fram till tertial två, till och med augusti, hade en oförändrad godsvolym på 1,2 miljoner ton, men ett minus på tre miljoner kronor i resultatet, säger Ulf Stenberg.

Ulf Stenberg, VD i Uddevalla Hamnterminal AB, ser tillbaka på ett år då viktiga godsslag minskat och konstateras ge ett underskott för 2024.
Foto: Göran Nyberg

För helåret är prognosen nu ett minus på nio miljoner kronor, men fortfarande med i princip oförändrad godsvolym.

–Det är också den godsvolymen vi budgeterar med för 2025. Även det blir ett överlevnadsår för oss, med stora osäkerheteter. Oroligheterna i världen är ett orosmoment som redan idag gör sjötransporterna dyrare genom att fartygen går runt Sydafrika i stället för genom Suezkanalen. Bytet av president i USA kan innebära tullar som förändrar förutsättningarna för handel med det landet. Svensk industri kan drabbas negativt, men det skulle också kunna bli lättnader för enskilda godsslag som man anser viktiga för USA:s egen industri, säger Ulf Stenberg.

För att anpassa sig till en minskad kostym gör man det man kan också på utgiftssidan.

–Vi drar ned på allt som inte är nödvändigt. Vi har också en extrastyrka som är 20-25 procent av vår personalkostnad och som naturligt nog inte kallas in i samma utsträckning nu, men en minskad kostnad på kanske 15-20 procent, säger Ulf Stenberg.

Man återbesätter inte heller alla vakanser som uppstår i personalledet. Antalet anställda totalt är idag 95 personer, en siffra som alltså minskar i viss mån under en sådan här period.

Förutom minskade intäkter så har Uddevalla hamn också ökade kostnader beroende av flytten från inre hamnen ut till Fröland. Det handlar om konsultkostnader för exempelvis ny detaljplan och projektering av renovering och tillbyggnad av kajen där. Man investerar också i ny kran och nytt ställverk på Frölandskajen.

Ny räls
För den nya kranen som skall vara på plats under kvartal två nästa år byggs ny räls längs kajen. Kajen står på stolpar ut i vattnet och alla stolpar skall också kontrolleras och åtgärdas vid behov.

–Kajen har en teknisk livslängd på 50 år och vi har cirka fem års marginal till dess. I dag får man bara bygga kajer med en livslängd på 100 år. Vi har inga indikationer på några problem med betongstolparna, men det måste ändå kollas när vi nu gör så stora investeringar i kajen som vi gör, säger Ulf Stenberg.

När kajer lämnas i den inre hamnen måste nya kajmetrar tillkomma för att ersätta dem man lämnar. Därför planeras för en förlängning av nuvarande kaj på Fröland österut. Tanken är att den senare också skall förlängas i en vinkel norrut för att skapa ett helt nytt och större kajområde.

Den första utbyggnaden skall kommunstyrelsen ta beslut om före jul och kommunfullmäktige efter nyår. Förslaget till beslut är att godkänna investeringsbeloppet 81 miljoner kronor för en förlängning av kajen.

Tack för att du stöttar lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!

 

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv