Insändaren diskuterar dyra järnvägsprojekt och föreslår snabbare byggande av nya stambanan. Foto: Adobe Stock

INSÄNDARE: Är fem minuter värt 48,5 miljarder?

Idag 06:00 Insändaren kritiserar de höga kostnaderna och den långsamma utvecklingen av järnvägsprojekten Göteborg-Borås och andra stora satsningar. Författaren föreslår att bygga nya stambanan snabbare och effektivare för att spara tid och pengar.
Så blev det till sist enighet om ny järnväg Göteborg-Borås. Mölnlycke fick sina stickspår, när man inte fick en station, och det blir järnväg under Landvetter flygfält, men det kostar. Nu är man uppe i 48,5 miljarder kronor. Skanska föreslog en bana byggd för höghastighet på bro för 30 miljarder kronor. Men det har aldrig övervägts av politiker eller Trafikverk.
Förslaget bygger på tidigare förslag med ny stambana Göteborg-Stockholm, som nu är skrotad. Då planerades stationen i Borås ligga vid en bibana och med höghastighetsstationen några kilometer söder om. Blir det en politisk vändning och nya stambanan byggs blir det fortfarande externt läge för den, och det innebär färre som tycker det är lönt att ta tåget i stället för bilen. Ändå är det förslaget dyrare än ett förslag med höghastighetsstationen vid Borås Central.
Hastigheten på banan är begränsad till 250 kilometer i timmen. Blir det en ny stambanan bör den klara 400 kilometer i timmen. Kina tillverkar tåg för den marschfarten. Då kan genomsnittsfarten bli 350 och 300 om man kör på vanlig järnväg sista bitarna. Restiden Göteborg-Stockholm kan halveras till en och en halv timme. Biljettintäkterna betalar bygget.
Nu blir banan Göteborg-Borås ett lokaltåg som får stopp bara vid flygfältet och Mölndal, med en krok dit. Byggstarten blir om två år och byggtiden är tio år. Vid den gamla banan finns alla stationssamhällen och godstrafiken måste gå där eftersom lutningen blir för brant på nya banan, så den måste i vilket fall rustas upp. För ett par miljarder och två nya mötesplatser kan den hottas upp till att klara kapaciteten och 45 minuters restid. För nya banan anger Trafikverket restiden till 40 minuter. Kan det vara rimligt att bygga en ny dyr lokalbana för fem minuters tidsvinst?
Ett annat sådant restprojekt efter Nya stambanan är Ostlänken mellan Linköping och Järna. Det är nu uppe i 103 miljarder kronor för nio mil järnväg som beräknades vara klar 2034 men nu är fem-sex år försenat av arkeologiska utgrävningar. För att spara pengar skärs Linköpings station av från Stångedals- och Tjustbanorna. Det tredje restprojektet Lund-Hässleholm skulle med billigaste alternativet kosta 22-26 miljarder kronor och vara klart 2043.
Kostnaden är uppe i 175 miljarder kronor som måste betalas över statsbudgeten, utan möjlighet till EU-bidrag, och utan att knyta ihop västra och östra Sverige bättre De hade kostat 320 miljarder kronor för 250 kilometer i timmen. Skanska hade ett förslag med höghastighetsbanor på bro för 230 miljarder kronor – klart på 12 år inklusive planering. Men det har övervägts lika litet som Göteborg-Borås.
Det är dags att riva upp vad som går av nuvarande planering och bygga Nya stambanorna snarast i stället för att förlora tid och pengar. Trafikverket bör inte ha ansvaret som beställare av anbud, utan ett statligt projektbolag. Det har fungerat bra i Finland.
HANS STERNLYCKE
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!
Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv