Det är inte bara klang och jubel när det kommer till det nya arenabygget i Kungälv. En arena som, inledningsvis, kommer att rymma en bandyhall och två hockeyrinkar. Miljöpartiet skriver den 17 februari att man lämnar majoriteten i Kungälvs kommun av flera skäl där arenabygget är ett. I ett pressmeddelande skriver de: ”Arenaprojektet tar allt mer resurser. Miljöpartiet föreslår att kommunstyrelsen beslutar att använda SKRs tjänst för en oberoende genomlysning av ekonomin för Kungälvs kommun. Kommunfullmäktige behöver återta styrningen av helheten för Arenaprojektet samt att ta höjd för hur Arenaprojektets kostnader ska anpassas till kommunens resurser, samt sätta ett tak för kostnader för investering och drift. Riskerar Kungälv att hamna i samma situation som Kiruna?”. Behovet av mer istid för kommunens idrottare på is har varit väl känt i många år. Ungefär lika länge som det har varit känt att Kongahälla RS och deras ridskola inte kan vara kvar på anläggningen i Ytterby. Turerna har varit många men till slut blev det klart med en plats, Trankärr, i östra delen av kommunen. Men den planerade byggstarten fick skjutas upp på grund av bland annat pandemin och att det helt enkelt blev för dyrt.
– Pandemi, krig och en skenande inflation. Det var inget som någon kunde förutse, sa föreningens avgående kassör Gustav Hessfelt till Kungälvsposten för två år sedan.
Så hur ser planerna ut för en ny ridanläggning för Kongahälla RS i dag?
– Det finns ett avtal mellan kommunen och föreningen som säger att föreningen ska flytta och bli utlösta från sin tomträtt, det vill säga att det är
kommunen som vill att föreningen flyttar på grund av framtida bostadsbyggnation. Planeringen av flytt och nybyggnation är alltså baserat på kommunens kommande samhällsbyggnation, inte en önskan från föreningen att flytta. Den planeringen kvarstår, förklarar Åsa Berglie, stabschef projekt, inköp och upphandling i Kungälvs kommun.
Är det fortfarande den sedan tidigare utsedda platsen i Trankärr som är aktuell?
– Platsen som är utsedd är fortfarande Trankärr, föreningen har redan en del betesarrenden där så att de vid behov kan ha hästar på bete sommartid.
Det fanns ju en färdig ritning på anläggningen, är det fortfarande den som gäller?
– När föreningen hade tagit fram sitt förslag så var skillnaden mellan budget och deras förslag för stort. Nu görs ett omtag där kommunen och föreningen hittar en annan lösning tillsammans, på Trankärr. Det arbetet kommer gå in i en intensivare fas under 2026. Det finns medel avsatta i den kommunala investeringsplanen för själva ridhuset. Investeringsbidraget som föreningen ska få bedöms räcka till stall och hagar. Pengarna i den kommunala investeringsbudgeten är avsatta 2028. Investeringsprogrammet antas årligen av politiken. Alla projekt som ska starta byggnation ska ha ett separat politiskt startbeslut vilket förmodligen kommer lyftas under 2027 för detta projekt. Dialog sker fortlöpande med föreningen som har en utsedd samordnare i frågan.
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!