Men det handlar inte om att skala ner, snarare om att skala upp, det intygar Marcus Palm, avdelningschef för samhälle och näringsliv i kommunen.
– Vi kommer att ha en fysisk vagn som mestadels kommer att stå på Plagen mitt i gästhamnen under sommaren, förklarar han.
Men vid evenemang kommer vagnen att flyttas till händelsernas centrum.
– Det här är ett steg i att kunna växla upp verksamheten, säger han.
Kommunen sparar in på lokalkostnader genom att flytta ut turistbyrån. I stället kan pengarna läggas på att utöka personalstyrkan på turistsidan med ungefär en heltid på årsbasis.
Under lågsäsong kommer vagnen att ersättas av ”infopoints” som ger en enklare form av turistservice runtom i kommunen.
– Den här utvecklingen ser vi inte bara här i Strömstad utan också i andra kommuner. Digitalisering av servicen ger oss möjlighet att främja turismen året runt, säger Marcus Palm.
Ett attraktivt besöksmål hela året
Precis som många andra av Bohusläns kommuner så vill Strömstad utveckla turismen på årsbasis.
– Vi ser ett ökat intresse generellt och Strömstad är ju också en levande kommun året om. Vi har en stark gränshandel vilket gör att folk besöker kommunen hela året, säger han.
Han hintar också om att det redan nu finns planer på ett större kulturevenemang till sommaren då turistvagnen kommer att få testas i skarpt läge. Men än så länge är det en väl förborgad hemlighet vad det är för evenemang.
– Det kommer ett pressmeddelande inom kort, säger Marcus Palm.
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!