Hålta skola ligger en mil väster om centrala Kungälv, på. väg ut mot Marstrand. Närheten till naturen är något som lyfts in i undervisningen redan från förskoleklass och som också har lett till att klass 3 är finalister i fågelholks-SM berättar fritidspedagogen Jenny Wildar, som undervisar eleverna i teknik och praktisk naturkunskap.
– Vi vill att eleverna på Hålta skola ska känna att de klarar av att vistas i naturen och samtidigt vara medvetna om allemansrätten. Redan i förskoleklassen introduceras eleverna i hur man använder ett trangiakök, täljer med en kniv, gör upp en eld och hugger ved med en yxa. Vi tror att eleverna kommer att vara mer ödmjuka mot vår natur om de bara får lov att vistas i den regelbundet, säger hon.
– Vi vill att eleverna på Hålta skola ska känna att de klarar av att vistas i naturen och samtidigt vara medvetna om allemansrätten. Redan i förskoleklassen introduceras eleverna i hur man använder ett trangiakök, täljer med en kniv, gör upp en eld och hugger ved med en yxa. Vi tror att eleverna kommer att vara mer ödmjuka mot vår natur om de bara får lov att vistas i den regelbundet, säger hon.
Just nu arbetar man väldigt aktivt med de globala målen på fritids. Att man ska vara rädd om naturen och tänka hållbarhet och ekologiskt.
– På de praktiska NO-lektionerna har vi varit ute i närområdet och eleverna har fått med sig en lapp med fakta om en fågel. När de läst in sig på fakta fick de redovisa om ”sin” fågel. Vi arbetade med detta under en längre period så eleverna skulle känna att kunskapen de lärt sig befästes. Nästa steg blev att försöka hitta vilka fåglar som rörde sig i vårt närområde. Vi lade ut egentillverkad fågelmat på olika platser. Fågelmat som eleverna i förskoleklassen hade gjort. Sedan var det bara att smyga runt maten och studera fåglarna med hjälp av en kikare.
– På de praktiska NO-lektionerna har vi varit ute i närområdet och eleverna har fått med sig en lapp med fakta om en fågel. När de läst in sig på fakta fick de redovisa om ”sin” fågel. Vi arbetade med detta under en längre period så eleverna skulle känna att kunskapen de lärt sig befästes. Nästa steg blev att försöka hitta vilka fåglar som rörde sig i vårt närområde. Vi lade ut egentillverkad fågelmat på olika platser. Fågelmat som eleverna i förskoleklassen hade gjort. Sedan var det bara att smyga runt maten och studera fåglarna med hjälp av en kikare.

Det är gemensamt projekt för hela klassen Fågelholken ”Blåmesen” ritades av Lucas (som håller i teckningen) och byggdes och målades tillsammans med Isabelle, Loui, Ella och Linus (som saknas på bilden).
Blåmesen till final
För att väva in ämnet teknik tipsade specialläraren Victoria om att de kunde vara med i fågelholks-SM och självklart anmälde de sig. Alla barn i årskurs tre fick designa en egen fågelholk. Därefter fick eleverna gå runt och titta på alla ritningar och sedan röstades fyra ritningar ut som sedan skulle byggas. Fågelholkarna som valdes ut var Rymden, Blåmesen, Vattenmelonen och Svamp Bob Fyrkant.
– En dag ringde min telefon och vi fick då information om att klassens ”Blåmesen” hade gått vidare till final av 750 inskickade bidrag. 25 mars var det pressrelease på Skansen i Stockholm. Därifrån sände TV4 nyheterna. Det var då våra elever såg att de gått vidare till final! Det blev ett jubel i klassrummet och alla blev superglada och överraskade, säger Jenny Wildar.
Fröken Malin och Jenny hade fixat cider och salta pinnar som klassen firade med. På Naturskyddsföreningens hemsida finns alla finalisterna i fågelholks-SM med och omröstningen pågår fram till och med den 13 april. Så det är bara att gå in och klicka på den man tycker ska vinna i respektive kategori. Det är uppdelat i tre kategorier; förskoleklass- åk 3, åk 4-6 och åk 7-9 samt gymnasiet.
För att väva in ämnet teknik tipsade specialläraren Victoria om att de kunde vara med i fågelholks-SM och självklart anmälde de sig. Alla barn i årskurs tre fick designa en egen fågelholk. Därefter fick eleverna gå runt och titta på alla ritningar och sedan röstades fyra ritningar ut som sedan skulle byggas. Fågelholkarna som valdes ut var Rymden, Blåmesen, Vattenmelonen och Svamp Bob Fyrkant.
– En dag ringde min telefon och vi fick då information om att klassens ”Blåmesen” hade gått vidare till final av 750 inskickade bidrag. 25 mars var det pressrelease på Skansen i Stockholm. Därifrån sände TV4 nyheterna. Det var då våra elever såg att de gått vidare till final! Det blev ett jubel i klassrummet och alla blev superglada och överraskade, säger Jenny Wildar.
Fröken Malin och Jenny hade fixat cider och salta pinnar som klassen firade med. På Naturskyddsföreningens hemsida finns alla finalisterna i fågelholks-SM med och omröstningen pågår fram till och med den 13 april. Så det är bara att gå in och klicka på den man tycker ska vinna i respektive kategori. Det är uppdelat i tre kategorier; förskoleklass- åk 3, åk 4-6 och åk 7-9 samt gymnasiet.
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!