Fr v: Kommunfullmäktiges ordförande Christina Nilsson, David Rodin, Magnus Rodin, Kent Andréasson, ordförande i Företagarna, Sanna Nyberg, Sofia Morgardt. Foton: Josephine Jonäng, Kenny Berg, Lars Lindahl, Ann Marie Genne.

125 år av företagsamhet och hantverk

Jubileum med priser och hantverksutmärkelser

2024-11-01 I 125 år har Företagarna Uddevalla stöttat och hyllat företagsamhet och hantverk.
Det firades stort under fredagskvällen på Hotell Carlia med prisutdelning för årets företagare samt utdelning av Gesällbrev och Mästarbrev.
Festkvällen började med utdelning av Gesällbrev och Mästarbrev. Alla tilldelade efter väl utförda hantverksprov. Mästarbrev togs emot av Wilma Johnsson, Robin Rosell samt Felix Bylin och Gesällbrev delades ut till Julia Jansa Rylander, Felix Bylin och Sanna Nyberg. Sanna Nyberg tog emot två stycken Gesällbrev under kvällen och är nu stolt innehavare av totalt tre Gesällbrev inom skrädderi: herrskräddare, damskräddare och klänningsskräddare.
Rigorös process
Efter att ha avslutat sina studier vid Nordiska Skräddarskolan i Uddevalla i somras har Sanna Nyberg börjat arbeta på Göteborgs Operan. Hon beskriver Gesällprovet som en rigorös process där skickligheten bedöms av tre granskare från Sveriges Skrädderiförbund som inte vet vem som utfört provet de bedömer. Efter granskningen får hon ett protokoll som bekräftar hennes prestationer som sedan ska godkännas av Sveriges Hantverksråd.
Gesällprovet, berättar Sanna, går ut på utmanande moment, såsom att skapa en dräktjacka och en specifik klänning med detaljer som dubbel passpoalerade knapphål och fickor. 70 timmar tilldelas för varje prov, där Sanna säger att klänningsprovet visade sig vara det svåraste på grund av det mer komplicerade materialet och de fina detaljerna.
– På dam tycker jag man hann bra, på klänningsprovet är det lite stressigt på grund av detaljerna och att det är ett bökigare material att jobba med. Den var svårast. Är man dessutom van herrskräddare som jag, är det ovant med tunnare tyg, säger hon.
Det roligaste med skrädderi tycker Sanna är kreativiteten.
– Kreativiteten gör att det är det är så otroligt roligt att jobba med skrädderi. Man blir aldrig fullärd, det finns alltid något nytt att lära sig. Sedan är det kundkontakt och sådant som är kul också, säger Sanna.
Rikt hantverksliv
Den 20 juni 1899 stiftades en hantverksförening i staden med ett mycket rikt hantverksliv. I Uddevalla fanns hantverk som repslageri, borstbinderi, bokbinderi, spegelfabrik, karduansmakare samt massa fler nödvändiga hantverksyrken. Urmakare, skräddare, skomakare, snickare, målare, frisör var några av dem.
I dag heter föreningen Företagarna och drivs av en styrelse på åtta personer med olika näringslivsbakgrund. Varje år delar de ut gesällbrev, mästarbrev samt pris till årets unga företagare samt årets företagare.
Föreningens ordförande Kent Andreasson berättar att de får in nomineringar från olika håll som de tillsammans utvärderar utifrån tio olika punkter.
– Vi väger ihop de här tio punkterna och kommer fram till vad som gör företaget till något extra. Det finns många bra företag, men varför ska just det här företaget vinna? Det ska finnas god ekonomisk redovisning, alltså att man kan följa ett antal bokslut tillbaka och har en bra historik. Det ska också finnas något speciellt positivt som sticker ut med företaget, förklarar Kent.
Under kvällen som hyllar företagande serveras en trerätters middag för alla pristagare med kollegor samt andra Uddevallaföretag. Eftersom det är jubileum firas extra stort med större lokal och fler Uddevallaföretag på plats som åkeriet Lastväxlar Carlsson, förra årets vinnare Pro Access som sysslar med fallskydd, samt Wine Selection som säljer Uddevalla Champagnen ”Cuvée Uddevalla.”
Mellan rätterna delas priset för årets unga företagare ut. Konferencier Mikael Erlandson böjer sig ner från scenen och lånar en bordskniv från en i publiken som han lämnar över till representant Carl Malmros från Företagarnas samarbetspartner Volvo Brandt. Carl Malmros fick äran att sprätta upp kuvertet med namnet på den som vunnit årets unga företagare. Sofia Morgardt som startat och driver contentbyrån Golden Media West AB som hjälper företag att marknadsföra sig genom foto och film, blev årets unga företagare med ledorden ”kreativitet och entreprenörskap, enastående kundservice samt passion och driv.”
Årets företagare
Sist men inte minst är det dags att dela ut priset för årets företagare. Upp på scenen träder representanter från kommunen i form av kommunfullmäktiges ordförande Christina Nilsson samt kommunikationschef Mats Eliasson för att dela ut priset. Eftersom nu huvudrätten har serverats finns ingen ren bordskniv att tillgå och Christina Nilsson får sprätta upp kuvertet med handen. I motiveringen ingår ledorden ”imponerande tillväxt, innovativt tänkande, ekonomisk stabilitet och spännande framtidsplaner.” Med pompa, ståt samt pyroteknik vid scenkanten avslöjas att årets vinnare är Rodins Marin AB med ägarna Peter Rodin och Magnus Rodin i spetsen. Priset mottas av Magnus Rodin samt Peter Rodins son David Rodin.
Uddevallaföretaget Rodins Marin har funnits sedan 1976 och säljer framför allt båtar samt hjälper till med vinterförvaring, service, sjösättning och upptagning. De säljer även mopeder, fyrhjulingar och motorer. Koncernens omsättning uppgår år 2023 till 118 miljoner och sysselsätter totalt 26 anställda.
”Deras förmåga att identifiera och utnyttja nya trender är tecken på ett innovativt och framåtblickande företagande. Ni har en ekonomisk stabilitet trots utmaningar som omvärldens oroligheter. De har lyckats bibehålla en stabil verksamhet med relativt liten nedgång i försäljning jämfört med branschgenomsnittet,” lyder en del av motiveringen som Christina Nilsson läser upp på scen.
Tilldelas priset
Magnus Rodin säger till Tidningen Västsverige att de blev förvånade men jätteglada när de fick reda på att de tilldelas priset.
– Det känns fantastiskt. Det är ett erkännande eftersom det varit hårt slit hela ens liv.
Vad är det som gör att ni lyckas så väl?
Fokus på arbetet och på vårt jobb. Tänka utanför boxen. Våga satsa även i dåliga tider. Vi tänker annorlunda om när man ska spara eller lugna ner sig för att det är tuffa tider. Vi satsar i stället och ser på nya marknader och varor. Vi tittar på andra varor än bara båt. I vissa lägen har vi varit före andra och vi har vågat göra annorlunda, säger Magnus Rodin.
Tack för att du stöttar lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!
Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv