Södra Bohusbanan har rustats upp. Nu står norra delen på tur. Södra delen är framförallt en pendlingssträcka mot Göteborg och i viss mån mot Uddevalla.
I framtiden kommer flera busslinjer i norra Bohuslän att ansluta till tågen i Munkedal och Uddevalla. Därmed försvinner en del parallellkörning mellan tåg och buss. Flera stationer längs Bohusbanan är bytesstationer. På sommartid är det många turister som utnyttjas dessa.
De är Ytterby, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Dingle, Tanum och Strömstad. Stationsområdet i Strömstad behöver en riktig upprustning. Vid dessa stationer bör det, framförallt sommartid, bli resecentrum med turistinformation och någon form av servering. Sommartid kan det bli servering på tågen mellan Uddevalla och Strömstad. Det fanns för flera år sedan.
Det kan vara lämpligt för skolungdomar som dels tjänar pengar dels få in en fot på arbetsmarknaden.
Västtrafik bör tillsammans med turistnäringen anordna paketresor samt resor till ett turistmål där man får rabatt på inträdet om man åker med tåg eller buss eller båt med Västtrafik. Det systemet finns i Skåne bl a Skånes djurpark samt Helsingborgs stadsteater.
Uddevalla C är idag ganska öde med tanke på läget. Därför bör station flytta till i höjd med Västerlånggatan. Där är det gångavstånd till sjukhuset, Kampenhof och centrum.
Christer Wilhelmsson, Ordförande Avdelning Väst Järnvägsfrämjandet
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!