Karl-Bertil Jonsson, spelad av Linda Larsson, i full färd med att "rätta" adressen på ett julpaket. Foto: Boris Kozlowski

Karl-Bertil live på Studio 32

Nu kan den älskade sagan ses på teatern

2020-01-03 För många är Karl-Bertil Jonsson ett måste att se på TV på julafton. Nu kan historien om den välmenande unge mannen också ses på Studio 32 i Uddevalla, i en uppsättning som är en fri tolkning av Tage Danielssons saga.

Den tecknade versionen om Karl-Bertil Jonssons julafton är en tradition för mångas julfirande. Repliker som ”jag har närt en kommunist vid min barm” och ”skall du lukta på glöggen pojk” har blivit klassiska.
Det handlar om Karl-Bertil Jonsson som arbetar på ett postkontor en jul och upptäcker att det inte är de som mest behöver dem, som får de finaste julklapparna. Via taxeringskalendern kollar han upp vem julklappen är adresserad till och vid behov byter han adressat till någon som är mer behövande.
Det var Tage Danielsson som skrev sagan om Karl-Bertil Jonsson, och från den gjordes sedan en tecknad film av Per Åhlin.
– Om man tänker på utvecklingen i samhället så är filmen på många sätt mer aktuell i dag, än då, säger Eva Ludvigsson, skådespelare och ordförande i amatörteaterföreningen Studio 32.

Kulturskolan
Hon berättar att det är det föreningen är i dag, en amatörteaterförening för vuxna, sedan Kulturskolan tagit över ungdomsverksamheten, som föreningen tidigare ansvarade för på uppdrag från kommunen.
– Vi har mellan en och två föreställningar per år i ett par grupper, och dessutom två improvisationsföreställningar, berättar hon.
Förutom vid större produktioner som man är med och genomför, som exempelvis Varvsspelet senast, så är det vanliga en uppsättning med en ensemble på mellan fem och tio medverkande.
– Det är lagom stort. Är man fler blir det svårare och svårare att hitta tider som passar för alla, säger Eva Ludvigsson.
Studio 32 har idag inga anställda. Man har ett driftsstöd som nätt och jämnt täcker hyran för lokalen på Kungsgatan 32.
– Pengarna till verksamheten får vi spela in i form av biljettintäkter, säger Eva Ludvigsson.
Närmaste föreställningarna är i morgon lördag och då finns fortfarande biljetter i alla fall till den sena föreställningen kl 18.30.
– Det tidiga föreställningarna som är klockan 16 har gått bäst hittills, säger Eva Ludvigsson och tillägger att det verkar som om publiken uppskattar föreställningen.
– Det är mycket igenkänning, säger hon.
Annars är det som sagt en del som skiljer från exempelvis den tecknade versionen på TV.
– Det är Magdalena Nilsson, David Skälegård och Anders Eriksson som har skrivit en stomme till manus och då har man utgått från den skrivna sagan av Tage Danielsson.
– Sedan har vi tillsammans improviserat fram den slutliga versionen, liksom en prolog där vi skapat en historia bakom en del karaktärer som förekommer i sagan, berättar Eva Ludvigsson.
Så medan TV-filmen med Karl-Bertil Jonsson är på en halvtimma så varar föreställningen på Studio 32 en hel timma.

Utställning
Med början den gångna hösten och även nu under våren firar Studio 32 i år 50 år sedan starten. Det har varit utställning på biblioteket, man har visat filmen om Brandguldet på museet, och haft improvisationsteater på Studio 32. Och som sagt man fortsätter också under våren med lördagscaféer med olika aktiviteter och en medlemsfest skall det också bli.
– Det var faktiskt så att man startade verksamheten på studion 1969 och bildade föreningen formellt 1970 så det blir helt riktigt att fira både 2019 och 2020, säger Eva Ludvigsson.
Regisserar Karl-Bertil Jonssons julafton gör Sören Albertsson och David Skälegård.
Förra året satte Studio 32 upp en chilensk pjäs av Alejandro Sieveking, som översattes och fick svensk premiär i Uddevalla. Den heter Ljusa dagars andar och är en pjäs som blivit något av en modern klassiker i Chile. Den har översatts av Studio 32-medlemmen Boris Kozlowski, som kommer från Chile, och har spelats av Studio 32 både på Regionteater Väst i Uddevalla och på Alias-teatern i Stockholm i samarbete med chilenska föreningen.

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv