Natten till lördag den 23 september 2023 inträffade ett skred på E6 strax norr om norra infarten till Stenungsund. Flera personbilar och lastbilar körde ner i stora hål som uppstod, flera personer skadades men inga dödsfall inträffade. Under nästan ett år fick trafiken ledas på andra vägar, gamla E6 fick bli alternativet för de flesta, medan långtradartrafiken mellan Göteborg och Oslo till stor del fick ske via E45 och Trollhättan.
Öppnade i december
Det blev en stor förändring i livet för de boende längs gamla E6, inte minst för Ucklumsborna. Hög trafikbelastning, med stor fara för barn och ungdomar gående och cyklande längs vägen, och svårigheter att över huvud taget ta sig ut på vägen med bil. De som pendlat in till kommunens huvudort Stenungsund blev av med sin huvudtransportled Ucklumsvägen, som passerar under E6 vid skredområdet och som fick stängas av. För en månad sedan, 14 december, kunde kommunen öppna vägen för genomfart.
– Det var viktigt för kommunen att så fort som möjligt öppna Ucklumsvägen för genomfart, även om den inte är helt färdigt, eftersom Ucklumsborna inte kunnat använda vägen in till Stenungsund sedan skredet, säger Henrietta Johansson, verksamhetschef för Projektkontoret i Stenungsunds kommun.
Regleras med ljussignaler
Trafiken på Ucklumsvägen har från och med den här veckan fått begränsas till en fil med trafikreglering med ljussignaler.
– Efter att Peabs anställda kommit tillbaka från julledighet börjar de nu med arbetet att återställa ett naturområde mellan Ucklumsvägen och Norumsån samt det fortsatta arbetena med VA och Ucklumsvägen. Då behöver de ta i anspråk en del av vägen för det arbetet. Det kommer att vara så fram till sommaren, säger Henrietta Johansson.
Norumsån flyttade på sig
Skredområdet berör i huvudsak tre huvudintressenter när det gäller marken. Det är Trafikverket med vägområdet för E6, kommunen med markområden öster om E6 och längst västerut i skredområdet med Ucklumsvägen och Norumsån, samt bolaget NHP Munkeröd AB, som äger industriområdet däremellan.
– När skredet inträffade fattade Länsstyrelsen beslut om tillträdesförbud för hela området. Vi och Trafikverket fick tillsammans ansvara för att vidta inledande åtgärder för hela skredområdet. Det var mycket skredsäkrande åtgärder och avspärrningar som vi behövde titta på tillsammans eftersom båda hade så mycket anläggning där, säger Henrietta Johansson.
När det övergripande geotekniska arbetet var gjort kunde man konstatera att för Trafikverkets del var E6 inom skredområdet och för kommunen den del av Ucklumsvägen på västra delen av E6 och det var också den del som blev raserad. Trafikverket har Ucklumsvägen på östra sidan om E6.
– Vi hade också Norumsån som flyttats 10-15 meter och hamnade på en helt annan nivå. Den låg på kommunens mark väster om Ucklumsvägen i utkanten av skredområdet.
– Skredet började österifrån och raserade och drog med sig E6, ett industriområde, Ucklumsvägen samt Norumsån, berättar Henrietta Johansson.
Ucklumsvägen var heldemolerad. Norumsån var totalförstörd. Dessutom fanns fjärrvärme och VA i marken som blev helt förstörda. Till industriområdet öster om E6 på norra sidan om Ucklumsvägen höll kommunen på att bygga ut VA och fjärrvärme.
Började återställa området direkt
Arbetet med att hantera skredet började direkt på lördagen efter skredet.
– Det var mycket diskussioner och planering. Många möten med Trafikverket, kommunen, Länsstyrelsen, SGI, räddningstjänst med flera. Väldigt många myndighetsaktörer som skulle utröna hur vi skulle ta oss an detta. Det viktigast var att säkra hela områdets säkerhet. Vi var dessutom tvungna att börja titta på i vilken ordning skulle vi göra saker, berättar Henrietta Johansson.
Kommunens delar låg längst västerut
– I ett skred påverkar vatten mycket och som gör att det blir ostabilt när vatten finns i leran. Norumsån som låg på kommunens mark, tillsammans med dess biflöde Kärrbäcken som går under E6 och som Trafikverket ansvarar för, påverkar stabiliteten i hela området, säger Henrietta Johansson.
Man slog fast att man skulle stabilisera Norumsån på dess nya läge.
– Det var den som stöttade och säkrade att vi hade stabilitet i hela området, säger Henrietta Johansson.
Även Kärrbäcken stabiliserades och förstärktes för att vara en stabil vattenledare från östra sidan till den västra under den kommande nya E6-vägkroppen.
– Allt hänger ihop i ett sådant här skredområde. Högerhanden måste hela tiden veta vad vänsterhanden gör. Trafikverket, kommunen och NHP har haft mycket tätt samarbete för att varje vecka säkra upp vilka åtgärder som varje part ska göra, berättar Henrietta Johansson.
Norumsån var klar i november
Man fick börja med den östra delen. Kommunens geotekniker utredde tillsammans med Trafikverket och Trafikverket tog bort massor på östra sidan som inte hade löst ut i skredet. Man satte ut varningssystem som skulle larma om man grejade på ett ställe och det började röra sig i maken någon annanstans.
– När Trafikverket byggde fick de gjort en hel del som förbättrade stabiliteten i hela området. Sedan började vi och därefter kunde NHP komma till sitt område. Vi började med Norumsån i början på förra året, inklusive utredningar och geoteknik för hela området. Men vi var tvungna att få klart Norumsåns placering innan vi kunde fortsätta med detaljprojektering av Ucklumsvägen samt VA. Vi hade täta samråd med Länsstyrelsen så att vi inte behövde vattendom. Norumsån ligger där den kom. Det är det mest naturliga. Vattnet hittar sin väg. Vi ville inte tvinga den någon annan väg, säger Henrietta Johansson.
– Norumsån var helt klart nu i november inklusive erosionsskydd och kulvert under Sylvägen. Vi har planterat nya träd och lagt upp de gamla träden för insekter. Vi har varit noga med ekologin, säger Henrietta.
Samma entreprenör
Vägarbetena pågick samtidigt som arbetet med Norumsån. Kommunen tog in Peab som entreprenör för kommunens delar, synergier fanns att ha samma entreprenör som Trafikverket för deras återställningsarbete.
– Det var stora fördelar att vi hade samma entreprenör då arbetsmiljön och säkerheten var så pass viktig, konstaterar Henrietta Johansson.
I maj började man med KC-pålning av Ucklumsvägen. KC står för kalkcement.
– Vi fick utreda vilken metod vi skulle ha för grundläggning av vägen. Det var så pass mycket lera så för att få en stabil anläggning fick vi göra det. Det är KC-pålning på så gott som hela Ucklumsvägen och det var klart slutet på september. Först när det var klart kunde vi börja bygga upp vägen på den, berättar Henrietta Johansson.
VA-ledningarna har man lagt längs med Ucklumsvägen genom vägporten. Man passar på att ovanpå VA-ledningar bygga en gång- och cykelväg.
– Det är förberett fram till vägporten men vi bygger själva gång- och cykelvägen så den ansluter in mot ByggMax. Sedan har vi förberett så vi kan fortsätt med gång- och cykelvägen in genom vägportet när man har de beslut och medel för att fortsätta. Det är Trafikverkets vägport samt väg öster om vägporten så där behövs det annan planering för att kunna fortsätta, säger Henrietta Johansson.
Återställning av handelsplatsen
NHP kunde komma igång redan förra året med sitt område. Lastbilstvättens byggnad har klarat sig från skador men blev av med VA och el. Huvudbyggnaden på ByggMax flyttade sig 10-15 meter, men själva byggnaden har på något mirakulöst sett klarat sig i stort. Grundläggningen är helt borta men planen är att den nya placeringen blir den nya. Burger King och Preemmacken blev totalt demolerade. Båda förväntas komma tillbaka när återställningen är klar för området. Henrietta Johansson säger att när man väl kommit fram till en planering för kommunens ansvarsområde har denna hållit bra.
– Det var svårt att lägga upp en planering då vi inte visste vad som fanns nere i marken. Första milstolpen var att få reda på att vi behövde KC-pelare i Ucklumsvägen. Då kunde vi planera efter det. Andra milstolpen var att vi inte behövde vattendom. Om det hade behövts hade vi inte varit klara med Ucklumsvägen eller något annat på kanske 1,5 år ytterligare, säger Henrietta Johansson.
Väntar på Haverikommissionen och polisutredningen
Varje part står än så länge för sina kostnader. Mycket beror sedan på vad Haverikommissionen och den pågående polisutredningen säger. Staten har bekostat återställningen av E6 i sin helhet med extraanslag till Trafikverket. Kommunen står än så länge helt för uppbyggnaden av sin egen anläggning.
– Det är mycket betungande för kommunen med den beräknade kostnaden på 240 miljoner kronor som återuppbyggnaden beräknas till. Vi har ansökt om pengar från staten eftersom det här en särskild händelse. Beskedet därifrån är att det inte är avgjort. Över huvud taget när det gäller kostnadsfördelningen så väntar alla nu på Haverikommissionens rapport om orsak till skredet. Det är sagt att den skall komma under våren i år, säger Henrietta Johansson.
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!