Bryggeriet drivs av de tre vännerna Kevin Westphal, Akar Said och Christoffer Liljesson.
Kevin Westphal är på plats när Tidningen Västsverige besöker bryggeriet i den lagerlokal i Jörlanda där de har sin öltillverkning. Han förklarar hur allt började:
– Christoffer känner jag sedan gammalt och vi har många gemensamma kompisar. Han bor här i Jörlanda. Akar lärde jag känna när jag utbildade mig till bryggare i Ludvika, säger han.
2020 hade de tre format sin idé till något som gick att omsätta i realiteten, de bildade aktiebolag och Brewhuslän kom till.
Behövde en hobby
Men historien började långt tidigare än så.
– Det var Christoffers fru som tyckte att han behövde en hobby, så hon köpte ett hembryggarkit till honom, säger Kevin och skrattar lite.
Det finns kit att köpa där man enkelt kan brygga sitt eget öl hemma vid spisen. Kevins ölintresse tog honom till en utbildning till bryggare och han och Christoffer började brygga öl i liten skala.
– Vi köpte ett litet bryggverk och höll till en början till i Christoffers kök.
Han berättar att idén om att göra det mer på riktigt väcktes.
– Det som är bra med Christoffer är att han är civilekonom. Han är väldigt duktig med excel och att projektera. Så kan kunde översätta vår vilda idé till något praktiskt.
Mötet med Akar Said på yrkeshögskolan i Ludvika var ännu en pusselbit.
– Det visade sig att Akar också var sugen på att göra något. Han är en jätteduktig bryggare och dessutom en väldigt handlingskraftig människa. Säger han att han ska göra något så gör han det.
Hade alla jobb vid sidan av
De första åren så sköttes bryggeriet helt ideellt av de tre som alla hade arbeten vid sidan om.
– Vi bryggde och tappade på helgerna och det åt för mycket tid. Så efter något år började jag jobba här 40 procent. I våras bestämde vi att jag skulle gå upp på heltid medan Christoffer och Akar fortfarande har andra jobb och hjälper till här vid sidan av det.
Han berättar att de önskar att de hade kunnat finansiera två heltider men än så länge går inte det. De har sex tankar som vardera tar 1 200 liter och ger ungefär 1 000 liter per bryggning. Att ta fram ett öl tar cirka en månad.
– Så vi får ut ungefär 6 000 liter per månad. Vi har hittills inte varit uppe i den volymen under ett helt år. Vi har ju högtrycksperioder men också perioder då vi inte brygger så mycket, säger Kevin.
IPA och lager populärast
Att IPA blivit väldigt populärt har nog inte gått många förbi och det finns många olika att välja bland på Systembolagets hyllor, där även Brewhusläns olika varianter finns.
– Av våra öl är IPA och lager populärast, säger Kevin och fortsätter:
– Jag trodde från början att vi inte skulle kunna göra lager som konkurrerar med andra billigare märken. Men det finns ett intresse för att köpa lokalt bryggd hantverksmässig öl även i den kategorin och då tänker jag främst på priset. Men det har gått bra och vi säljer en hel del av vår pilsner. Men IPA har verkligen blivit en grej. Folk älskar humliga, fruktiga öl.
Kevin tror att det är en generationsfråga vilken ölsort som är populärast.
– Jag är 40 år men folk som är i mina föräldrars ålder vill dricka ljus lager, eller en engelsk öl eller möjligtvis en weissbier. Men nästa generation, om jag generaliserar grovt, så gillar unga killar IPA med mycket humle och fruktiga smaker. Unga tjejer gillar suröl mer, det är ett syrligt öl som ofta är smaksatt med frukt. Drar ofta lite åt naturvin kanske. Det är en grov generalisering men det är en skillnad mellan generationer och kön.
Öppet varannan helg
För de boende i Jörlanda går det att få smaka på ortens alldeles egen öl.
– Vi har också servering som är öppen varannan helg, udda veckor har vi öppet fredag och lördag.
Kevin förklarar att de har något som heter provsmakningstillstånd. Det innebär att de, som producenter, får sälja smakprover till allmänheten. Begränsningen är 15 centiliter per glas och max åtta glas per person och tillfälle.
– Men folk kommer ju inte hit för att festa utan det är mer en pubkänsla. Det har blivit som en liten mötesplats här i Jörlanda. Så förutom att det här är ett sätt för oss att sälja lite öl och sprida vårt varumärke så är den stora glädjen att vara en mötesplats för folk. Vi vill lite göra som en fritidsgård för vuxna.
Gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker
En lagrådsremiss föreslår att det ska bli tillåtet med försäljning av alkoholdrycker hos småskaliga producenter. Det föreslås en begränsning till 0,7 l spritdryck, 3 l vin, l starköl och 3 l andra jästa drycker.
– Jag är inte helt påläst men jag tror inte att det kommer att bli verklighet utan att det stoppas av EU. För oss skulle det såklart vara trevligt men det skulle inte vara någon kassako. Vi ska inte lura oss själva att tro att det skulle förändra omsättningen i någon större omfattning, säger Kevin.
Sänkt skatt på öl från mikrobryggerier
En lagrådsremiss som är ute föreslår sänkt alkoholskatt för mikrobryggerier som producerar mindre än 3 miljoner liter öl per år. Producenterna som omfattas av nedsättning delas in i fem olika kategorier utifrån sin årsproduktion. Öl från producenter i kategorin med lägst produktion ges skattenedsättning med 50 procent. Nedsättningen minskar sedan stegvis med 10 procentenheter per kategori.
– Det är något som verkligen skulle gynna oss. Blir det lagförslaget verklighet så innebär det att vi skulle spara in rätt mycket pengar i alkoholskatt. Det är något som verkligen skulle underlätta för vi är en väldigt ansatt bransch. Det skulle göra att vi lättare kan konkurrera med de stora bryggerierna och kunna jämna ut spelplanen, säger Kevin.