Den nya elfärjan kommer att angöra Dyrön på sina turer. Foto: Adobe Stock

Ny elfärja tas i bruk på Tjörn 2026

2025-02-13 Just nu byggs det för fullt på ett varv i Polen. Det är den nya elfärjan som ska gå mellan Rönnäng, Tjörnekalv, Dyrön och Åstol med start i början på 2026 som börjar ta form. Men frågan är vad färjan ska heta.

Den nya färjan kommer att ha plats för 180 passagerare, att jämföra med dagens färja som har plats för 120. Det kommer också att finnas plats för en ambulans på fördäck.
– Det ökar tryggheten på öarna och har varit ett önskemål från kommunen. När vi inte har ambulans ombord, har vi en bra kapacitet för att ta med cyklar, säger Mathias Ivarsson, projektledare på Tjörns Hamnar AB som vann upphandlingen i Västtrafik och därmed fortsätter som ansvariga för kommunens färjetrafik.

Varvet Hvide Sande i Danmark vann upphandlingen av fartygsbygget, de byggde även färjan Hakefjord. Hvide Sande anlitar i sin tur Wisla Shipyard i Gdansk i Polen för att bygga skrovet. Arbetet med skrovet startade under hösten 2024 och kölsträckningen, det vill säga när kölen placeras på stapelbädden, är planerat till januari.
– Efter semestrarna i augusti bogseras skrovet till Hvide Sande i Danmark där fartyget utrustas, säger Mathias Ivarsson.
Än så länge håller de tidsplanen och om inget oförutsett händer kommer färjan att tas i bruk i början av 2026, alltså om ganska exakt ett år.

Det är Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen och de ställer krav på minskade koldioxidutsläpp, bland annat från färjetrafiken. I linje med de ökade miljökraven och Tjörns kommuns hållbarhetsmål kommer även färjan mellan Kyrkesund och Härön att bli elektrisk. Men där blir den gamla färjan kvar men byggs om till eldrift.

Mathias Ivarsson är projektledare vid Tjörns Hamnar AB

Den nya elfärjan beräknas ha en körtid på fem timmar på en laddning.
– Vi har utgått från våra morgonturer som är på cirka tre timmar och tagit höjd för det, säger Mathias Ivarsson.
Färjan kommer att laddas på natten och under dagen.
– Vi har estimerat efter befintlig turlista och att det ska gå att köra på samma även med elfärjan. Men sedan får vi se när vi kommit igång hur det fungerar i verkligheten.
Färjan Hakefjord ägs av Tjörns Hamnar AB och har varit uthyrd till Västtrafik. Den kommer att bli kvar som reservfärja även under kommande avtalsperiod fram till 2039.
– Det känns tryggt att ha den kvar främst i början när vi får se hur elfärjan fungerar i våra vatten. Det är en utsatt rutt och det är sällan som vi ställer in avgångar på grund av väder, säger Mathias Ivarsson.

Så här ser den nya elfärjan ut. Var med och kom på vad den ska heta i tävlingen som Tjörns kommun utlyst.

Så vad ska den nya elfärjan heta? En namntävling är utlyst och på kommunens hemsida går det att lämna förslag fram till och med den 28 februari. Vinnaren blir hedersgäst när färjan döps och får åka med på premiärturen. Dessutom får vinnaren en plakett och ett månadskort hos Västtrafik.
– Det är en inne på kommunen som sköter tävlingen och hon säger att det har kommit in många förslag så här långt.

Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!

 

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv