Det säger Olof Lundberg(S), kommunalråd i Stenungsund, där den uppskattade slutnotan för kommunen landar på cirka 240 miljoner kronor.
Den 23 september 2023 väcktes kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund av att en partikollega kom och ringde på och väckte honom vid sju-tiden på morgonen.
– Jag hade haft telefonen på ljudlöst. Det har jag inte längre när jag sover, säger Olof Lundberg(S) om morgonen efter skredet som stängde av E6 och orsakade mångmiljonskador för både stat och kommun.
Skredet inträffade vid fyratiden på morgonen och Olof Lundberg fick snabbt uppdatera sig och se till att man hade en organisation som kunde ta tag i alla frågor som uppkom.
– Först och främst handlade det om att spärra av skredområdet och leda om trafiken, berättar han.
Kommunförvaltningen hade vid tillfället till råga på allt ingen ordinarie kommundirektör.
– Men vår tillförordnade chef, Elisabeth Andreasson, som annars är sektorschef Utbildning, skötte allt utmärkt. Det var nog en fördel när arbetet skulle organiseras att hon redan hade så många kontaktvägar i förvaltningen, säger Olof Lundberg.
Mötte pressen
När ansvariga för arbetet utsetts i förvaltningen föll det på Olof Lundbergs lott att vara den som mötte media och allmänhet.
– På det viset kunde förvaltningen jobba mer ostört, säger Olof Lundberg.
När vi ses ett och ett halvt år efter händelsen som just då vände upp och ned på det mesta i kommunen flyter trafiken åter på E6 sedan ett drygt halvår och nu sedan 14 december även på Ucklumsvägen.
– Jag hade hoppats att det skulle gå att få Ucklumsvägen klar snabbare, men det visade sig att det gick inte med tanke på alla förberedelser och tillstånd som måste till när man arbetar i och nära vattenförekomster, säger Olof Lundberg.
Vattnet det handlade om var för kommunens del Norumsån vars flöde i och med skredet tillsammans med det mesta på västra sidan av E6 flyttats cirka 10 meter västerut.
När man talar med Olof Lundberg om konsekvenserna för kommunen av skredet är det Ucklum och Ucklumsborna han nämner först och främst.
– Trafiken på gamla E6, väg 650, ökade över en natt med 500 procent. De boende kunde knappt komma ut på vägen, de vågade inte släppa sin barn dit, och de kunde inte köra den vanliga Ucklumsvägen till jobb och skola i Stenungsund. Vår hemtjänst hade samma problem åt andra hållet att komma fram till sina omsorgstagare, berättar han.
Men han ger en eloge till Trafikverket.
– Det sätt som man hanterade den nya situationen var beundransvärt. Nya lösningar för av och påfartet vid Spekeröd och rondellerna ordnades, liksom en av och påfart vid den norra infarten till Stenungsund. Den var livsviktig för delar av vår kemiindustri eftersom det är bara den vägen de får köra farligt gods, säger Olof Lundberg.
Cyklande barn
Vid skolan i Spekeröd sattes betonggrisar upp som avskilde gående och cyklande barn från vägtrafiken. Inga allvarliga olyckor med barn inblandade skedde heller under den långa tid som gick innan E6 kunde ta över trafiken igen.
– Även Västtrafik ställde upp och ordnade fler hållplatser för skolskjutsarna så att barnen inte skulle behöva lika långa sträckor som normalt, säger Olof Lundberg.
Han berättar att de boende längs vägen hjälptes åt att klara en del problem.
– Ibland kunde de få stå i en halvtimma innan de kom ut på vägen på grund av köerna. Då hjälpte de varann genom att helt enkelt stoppa trafiken och släppa ut bilar, berättar Olof Lundberg.
I juli förra året var E6 klar för trafik igen, men Ucklumsborna fick köra omvägen om Spekeröd några månader till den innan deras pulsåder in till Stenungsund, Ucklumsvägen, kunde öppnas igen.
För kommunen har skredet haft stora konsekvenser utöver påverkan på liv och företagande ute i samhället.
– Vi har förstås fått sätta andra saker åt sidan. På samhällsbyggnad och på miljösidan har man jobbat väldigt mycket med de här bitarna, säger Olof Lundberg.
Runt 240 miljoner kronor tror man att kommunen kommer att få lägga ut. Arbetet pågår med att slutföra återställningsåtgärderna vid Norumsån. Återuppbyggnad, bevakning, instängsling, tillstånd, utredningar och projektering, inklusive den egna personalens arbete ligger med i kostnadsuppskattningen.
Inga besked
Kommunen får inga besked om huruvida man kommer att få någon ersättning för några som helst kostnader.
– Jag har inte jättestora förhoppningar, men regeringen har öppnat upp lite grann. Beskedet är nu att man inväntar polisutredningen innan man överväger vår ansökan om stöd, säger Olof Lundberg.
Polisutredningen avvaktar i sin tur vad haverikommissionen kommer fram till. Resultaten av den beräknas bli offentlig i februrari någon gång.
Nyligen har Statens Geotekniska Institut, SGI, anslagit 190 miljoner kronor för skredsäkring längs Göta Älv.
– Tyvärr är det så det är. Det finns pengar att söka hos MSB för förebyggande skredsäkringsarbeten. Däremot inte för att bekosta kostnader som uppstår när det har gått ett skred, säger Olof Lundberg.
Förutom kommunens arbete pågår just nu också återställningsarbetena för fullt på det område där den nu rivna Preemtappen låg tillsammans med Lastbilstvätten, som är kvar intakt, Burger King, som har fått rivas den också, samt ByggMax. Det här området som ligger mellan E6 och Ucklumsvägen vid den tidigare busshållsplatsen Munkeröd, kallas allmänt för Strykjärnet och ägs av företaget NHP. Enligt Olof Lundberg är det klart att Preem-tappen kommer att byggas upp igen.
– Det är mer osäkert med Burger King. För ByggMax del hoppas man att byggnaderna skall kunna gå att använda men det finns en stor osäkerhet i det, säger Olof Lundberg.
Bättre påfarter
Förutom alla kostnader och problem efter skredet finns det några, men dock uppsidor, så här när kommunen kommit igenom det mesta.
– Det har blivit bra förstärkningar som vi kommer att ha nytta av när det gäller trafiksituationen vid Spekeröd och Stora Höga. Vi har passat på att göra gång- och cykelvägen som varit planerad längs Ucklumsvägen till gångtunneln för en fortsättning när förutsättningarna finns för det. Vi har också fått ned kommunalt vatten och avlopp hela vägen till tunneln där vi kunde passa på i samband med att vi säkrade området, säger Olof Lundberg.
Har den tuffa tiden stärkt er på något sätt i arbetet inom politiken och förvaltningen?
– Jag tror det. Politiskt har vi alla varit överens och inte gjort någon politik av detta. Samarbetet med förvaltningen har varit intensivt och det känns som att vi har fått en bättre förståelse för varandra och har en dialog på ett annat sätt en tidigare. Vi har nog fått lättare att vara öppna mot varandra efter den här gemensamma ansträngningen, säger Olof Lundberg.
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!